podporují naši kampaň
Emma Thompson

Emma Thompson
(všechny osobnosti)

s podporou
Evropská komise Udržitelná Evropa pro každého Česká rozvojová agentura
sponzoři a partneři
Česká televize

(všichni sponzoři a partneři)

Cesta k textu na webu --> www.ceskoprotichudobe.cz > Média > Přečetli jsme si

Kvůli komu je Bono sexy

titul: Mladá fronta Dnes
detail: č.036, Příloha  str. 14
datum: 11.02.2006
autor: Tomáš Lindner

Polemika

Podle textu Teodora Marjanoviče v Kavárně z 28. ledna 2006 je zpěvák Bono Vox ze skupiny U2 "až příliš sexy". Prý se sluní v záři televizních kamer a v duchu imperiálních tradic vodí Afričany za ručičku. Páchá prý jejich jménem "dobro", aniž je pustí ke slovu a aniž hledá skutečné kořeny africké bídy. Jenže Bonův boj s chudobou je dítkem "mediální demokracie", moci médií počínaje MF DNES a konče třeba televizí CNN.

Koho co zajímá

Politiku dnes vnímáme takřka výhradně prostřednictvím médií a o dění ve světě to platí dvoj- či spíše trojnásob. Výběr témat pro zpravodajství však není vždy úplně rozumný, to jest neřídí se tím, co je opravdu důležité. Vedení novin i "průměrní" čtenáři si žádají "sexy" zprávy. Kupříkladu krutý lov velryb vystačí sotva na středně dlouhý článek, avšak uhynulý obří savec v Temži vydá na celou stránku (nadměrný lov mořských ryb se už do zpráv nedostane vůbec). Desítky, ba stovky tisíc obětí tsunami na sebe právem strhnou pozornost všech novinářů, ale osudy každoročně dvou milionů obětí pande-mie AIDS v Africe už tolik "sexy" nejsou. Média mají slabost pro jednorázové a extrémní události. Dlouhodobé a více zapeklité problémy to v novinách a v televizích mají těžké. A když se o nich nevysílají obrázky ani nepíšou řádky, tak pro diváky a čtenáře jako kdyby neexistovaly.
Hlad a nemožnost rozvinout své talenty a svobody, to je určitě důležitý problém. Na planetě, která je bohatší než kdy dříve, nemá kupříkladu každý šestý člověk přístup k pitné vodě. Čtení čísel ze statistik nám sice neumožní vcítit se do kůže těch nejchudších, přesto je nedůstojná bída zhruba pětiny lidstva ostudou a hlavní výzvou pro bohatstvím překypující státy. Davy voličů a politici se však o něco začnou zajímat, až když se o tom objeví články třeba v MF DNES. Do novin sice proniknou zprávy o velikém hladomoru a obrázky dětí s nafouklými bříšky, jenže na každodenní hladovění a chudobu, ale také na naděje při rozvoji Afriky už v médiích místo nezbude těžko z tak zašmodrchaných potíží uděláte kraťounký článek nebo titulek, který praští do oka. Tedy pokud nemáte po ruce Bona!
Gymnazisty, novináře, úředníky zajímá., co o chudobě a Africe říká Bono, ne nějací málo "sexy" sociologové, politologové nebo ekonomové. Můžeme nad tím vzteky a beznadějí mlátit pěstí do skály, ale nezměníme tím nic. A v tom je právě slavná úloha Bona v dějinách. A budme šťastní, že se díky němu možná nejnaléhavější otázka dneška dostane do hlav lidí a do vět novinářů. Kupříkladu ve Velké Británii před koncerty Live 8 věděla jen čtyři procenta lidí o Rozvojových cílech tisíciletí, ke kterým se zavázaly vlády celého světa včetně té české. Po Live 8 mělo aspoň čtyřiaosmdesát procent Britů tušení, že se takové věci ve světě udaly.
Teodor Marjanovič vyčítá Bonovi, že mluví jménem Afričanů, kteří by měli mít vlastního "Bona". Ale pozvali by si manželé Bushovi na kávu a sušenky třeba rockera z Tanzanie? Otiskla by MF DNES na své zahraniční stránce fotku namibijského herce, jenž žádá spravedlivější světový obchod? A strhla by zájem zlaté mládeže v Británii, Německu či v Česku třeba senegalská popstar?

Díky aspoň za to

Před dvěma týdny se v Bamaku, hlavním městě Mali, sešlo asi dvacet tisíc studentů a zástupců afrických nevládních organizací. Se všemi jejich názory nemusíme souhlasit, přesto tisíce vzdělaných Afričanů křičely do světa své poselství o jiné, lepší Africe. Ale chtěl jim v Česku někdo naslouchat? A proč o tom třeba MF DNES nenapsala článek? Kdyby tam promluvil Bono nebo Madonna, to by byla jiná!
Bono sice "volá v poušti nezájmu", ale nevykřikuje žádné jedovaté receptury a není svázán žádnou ideologií. Ano, Bono žádá oddlužení. Ale dokáže někdo hájit stav, kdy africké země vydávaly desítky procent svých příjmů z exportu na splácení dluhů? Dá se tak vyjít z bídy? Kupříkladu v Tanzanii vláda z odpuštěných dluhů umožnila bezplatné základní školství. A hlavně: neškodí pomoc jako taková, škodí špatná pomoc. Naposledy v lednu Bono představil svou značku "red". Firmy jako například Armani nebo Converse pro značku vytvoří vlastní výrobky a část zisku dají na zmírnění důsledků AIDS, kterým trpí Afričané bez ohledu na to, zda žijí v demokratické Namibii nebo v autokratickém Zimbabwe. Bono se snaží konat "dobro" a jen ten, kdo něco dělá, také občas něco zkazí. Díky médiím požívají celebrity nevídaných privilegií a je záslužné, když si některé "sexy" hvězdy uvědomí svou společenskou odpovědnost.

Tomáš Lindner
O autorovi: Autor je studentem politologie na FSV UK v Praze

Obchodní bariéry ze stran bohatých zemí stojí rozvojové země asi 100 miliard ročně - skoro dvakrát více, než dostanou v rámci rozvojové polupráce. 8.cíl

8.cíl
Budovat světové partnerství pro rozvoj

Obrázky k cílům MDG jsou práce studentů Střední grafické školy Hollar v Praze